Valo on tärkeä elementti ihmiselle ja sen merkitys korostuu erityisesti vuoden pimeimpinä aikoina. Kun ulkona on sekä iltaisin että aamuisin sysimustaa, tuovat valaisimet uskomattoman paljon iloa ja uutta energiaa arkeen.

Valaistusalan ammattilaiset ovat myös huomanneet kuluttajien kiinnostuksen valojen käyttöä kohtaan sisustuksessa. Toimiala on vastannut kansan toiveisiin tekemällä tarkkaa tuotekehitystä tarjotakseen mielenkiintoisia ja energiatehokkaita tuotteita. Kuluttajien ostopäätökset vaikuttavat myös uudistuotantoon, joten yhtiöt tarkkailevatkin silmä kovana, olisiko jollain tuotannosta poistuneella klassikkomallilla jälleen kysyntää.

LED-valot ovat tulleet jäädäkseen

LED-valot ovat mullistaneet maailman ja saavuttaneet laajan suosion erityisesti ympäristötietoisten kuluttajien keskuudessa. 2010-luvun alkupuolella yleistynyt lampputyyppi nousi valaistusalan kärkeen, sillä sen edistyksellinen teknologia mahdollisti näyttävien valaistusratkaisujen tekemisen ilman, että käyttö näkyisi merkittävästi kuluttajan sähkölaskuissa. Tämä energiatehokas valotyyppi luo seinään tai kattoon upotettuna ainutlaatuista tunnelmaa, joka täydentää viehättävällä tavalla tilan sisustuksen kokonaisuutta.

LED-lamppuihin kohdistunut suosio on mahdollistanut sen, että niistä on tuotekehityksen seurauksena tullut yhä energiatehokkaampia. Tuotannon lisääntyminen on mahdollistanut myös hintojen laskun, sillä aiemmin kalliiksi mielletyt valot ovat nykyään yhtä edullisia kuin energiansäästölamput.

LED-valojen suurimpana etuna pidetään kuitenkin valon kohdistumista, sillä se suuntautuu ainoastaan yhteen suuntaan. Esimerkiksi perinteisiin hehkulamppuihin verrattuna etu on merkittävä, sillä niissä valo pääsi karkaamaan sen sijaan, että kaikkia lampusta tulevia valonsäteitä olisi voinut hyödyntää valaistuksessa.

Lisäksi LED-lamput mielletään turvallisemmiksi, minkä takia ne ovat erityisesti lapsiperheiden suosiossa. Jopa kymmeniä tuhansia tunteja valaisevat valot eivät sisällä elohopeaa tai kemikaaleja, joita saattaa olla muissa lampputyypeissä. Ne eivät myöskään mene kovinkaan helposti rikki, joten perheen pienimpien liikkeistä ei tarvitse olla huolissaan samalla tavalla kuin esimerkiksi aiemmin hehkulamppuja käytettäessä.

Ympäristöystävällisyys on kuluttajille tärkeä kriteeri

Vaikka sähkö on viimeisten vuosien aikana ollut erittäin halpaa, ovat erityisesti premium-tuotteita ostavat kuluttajat siirtyneet ympäristöystävällisten ratkaisujen kannattajiksi myös valaistuksessa. Nämä arvojen muutokset ovat herättäneet myös valaisinvalmistajia pohtimaan ekologisia vaihtoehtoja, joiden elinkaari on pitkä ja jotka rasittavat luontoa mahdollisimman vähän tuotanto- ja kierrätysvaiheessa. Sähkönkulutus ja kierrättäminen ovat erittäin tärkeitä kriteerejä ostohetkellä, minkä johdosta sähkösyöpöt laitteet eivät välttämättä enää päädy ostoskoriin.

Valaistuksen energiatehokkuus onkin ympäristön kannalta erittäin merkittävä tekijä, sillä arvioiden mukaan jopa 15 prosenttia koko maapallon energiankulutuksesta johtuu valaistuksesta. Tämä trendi näkyy nyt jo älykkäässä valaistuksessa, jossa tietotekniikka sekä elektroniikka toimivat yhteistyössä. Tämä valaistustapa tunnistaa huoneessa liikkuvan ihmisen, sammuttaa valot sekä kirkastaa niitä automaattisesti. Tällä tavalla on mahdollisuus optimoida sähkölasku sekä säästää merkittävästi maapallon resursseja.

Kohdevalolla halutaan korostaa yksityiskohtia

Suomalaisten kulutuskäyttäytymisessä on viime aikoina huomattu muutos, sillä ihmiset ovat alkaneet tehdä ostopäätöksiä hinnan sijaan laatuun ja esteettisiin tekijöihin perustuen. Kuluttajat haluavat panostaa korkeatasoiseen kohdevaloon, joka tuo sisustuksen pienimmätkin yksityiskohdat esiin. Näin ollen sisustuslehdissä nähtävät tunnettujen taiteilijoiden design-valot ovat nousseet toivelistojen kärkipäähän.

Design-valoissa on niin ikään ympäristöystävällinen ajatus taustalla, sillä laadukas valaisin kestää käytössä parhaassa tapauksessa kymmeniä vuosia. Kuluttaja välttyy luonnon kuormittamiselta ja uusien ostosten tekemiseltä, mikä tulee pitkässä juoksussa design-valaisimia suosimalla edullisemmaksi. Klassikoista saa yleensä myös hyvän hinnan käytettynä, joten laadukasta valaisinta voi pitää tietynlaisena sijoituksena.

Klassisuuden ansiosta hinnakkaammat design-valaisimet saavat myymälöissä yhä enemmän tilaa ja niiden tuotekehitykseen allokoidaan lisää resursseja. Suomalaisten suosikkisuunnittelijoihin lukeutuvat perinteiset nimet, kuten klassisesta muotoilustaan tunnettu Alvar Aalto, näyttäviä akryylivalaisimia suunnitteleva Kartell sekä Lokki-valaisimen suunnitellut Yki Nummi. Uudistuotannon ohella myös klassiset design-lamput tekevät kauppansa, sillä 1930-luvulla vaikuttaneen Paavo Tynellin valaisimista maksetaan huutokaupoissa viisinumeroisia ennätyshintoja.